Hälsokoll

0kommentarer

PT-Fia körde en hälsokoll för ett tag sedan och jag kände att det vill jag också göra! Se hur jag mår nu och sedan göra en till koll om ett tag och se om jag mår bättre eller sämre, utvärdera hur jag hamnade där och vad jag har gjort bra/dåligt under tiden. Så nu kör vi. Min hälsokoll:

Hur känns kroppen?

Mycket bättre än för några månader sedan. Känner att jag orkar mer både på gymmet och i "verkligheten", dock vet jag att det kan bli ännu bättre. Häromdagen började jag känna av ryggen och nacken igen, insåg att jag måste bli bättre på att göra min sjukgymnastik. Vill även stärka bålen ännu mer och träna min kondition.  

Hur mår insidan?

Just nu känner jag att det har blivit alldeles för mycket jobb och för lite träning. Har känt mig stressad över att jag inte hunnit med allt jag vill hinna med och att jag har suttit för mycket i soffan. Men nu känner jag ändå att jag börjar förstå att man måste ha sina soff-perioder ibland. Annars sliter jag bara ut kroppen allt mer och låter den aldrig vila upp sig. Skönt att jag börjar lära mig att inte bli stressad av att försöka slappna av.

En annan sak som också räknas som insidan är ju vad jag stoppar i mig. Jag har nyligen börjat med vete- och sockerfritt, dock har jag inte hållt det till 100%, men 99% iaf. Under den här tiden har jag ätit lite sockerkaka och smakat en liten pizzakant av min sambo. Känner att det funkar bra att hålla mig på mattan om jag vet att jag någon enstaka gång får äta något litet. Och eftersom jag är en sucker för långsiktighet kör jag hellre på det än att jag håller upp i 30 dagar och sedan vräker i mig när de dagarna är slut! Måste dock bli bättre på att äta när jag jobbar, lätt att jag glömmer bort det eller inte får ro att sätta mig ned. Skärpning! 

Trivs du med kroppen?

Mer än jag gjorde förut iaf. Känner att jag fortfarande har en lång väg att gå innan jag har nått mitt drömmål och orkar göra allt som jag vill göra. Det viktigaste är dock att jag ser framsteg och att jag känner att jag blir starkare. Jag orkar definitvit göra mer nu än vad jag orkade förut, och fortsätter jag i samma tempo kommer jag snart kunna säga ett rungade JA på den frågan :D

Säg 5 hälsorelaterade punkter du vill ge dig själv i present:

- Bli bättre på att göra min sjukgymnastik. Ryggen är viktig och man har bara en!
- Äta regelbundet och se till att få i mig mer lagad mat.
- Yoga mer, helst ute i naturen.
- Äta mycket frukt, speciellt jordgubbar och vattenmelon
- Umgås med nära och kära <3

 

Kommentera

Publiceras ej