Kalkon- och sparrispaj

0kommentarer

Har gjort en paj idag som är helt vetemjölsfri! Älskar pajdeg, speciellt sådan med vetemjöl, och tycker nästan att det ibland är godare än själva fyllningen. Så nu när jag skulle göra en paj utan vetemjöl funderade jag lite på hur det skulle gå till. Började med en grundrecept från min syster, men bytte ut majsmjölet då jag inte är så förtjust i det. Så här gjorde jag till slut:
 
Kalkon- och sparrispaj
Pajdegen
 
1 dl kvarg
0.75 dl vatten
2 msk olja
En nypa salt
1.5 dl kokosmjöl
0.5 dl mandelmjöl
1 msk havrekli
 
Blanda först ihop allt, utom de mjöl och havrekli, till en smet. Häll i de övriga ingredienserna. Det ska inte bli för torrt och mjöligt, i så fall får du tillsätta lite mer vatten. Tryck ut i en pajform och förgrädda ca 7-10 minuter i 175 grader. 
 
Fyllningen
 
1 knippe sparris
7-8 kalkonskivor
Pinjenötter
Lagrad riven ost
3 st ägg
Ca 3 dl matlagningsgrädde
Salt och peppar
 
Dela sparrisen i små bitar och koka upp i en kastrull. Låt koka någon minut innan vattnet hälls av. Skär kalkonen i mindre bitar. Sprid ut hälften av kalkonen i pajformen (efter förgräddningen). Häll sedan över sparrisen och sprid ut resten av kalkonen. Strö pinjenötter och ost över, hur mycket får ni bestämma själva efter tycke och smak. Vispa ihop ägg, matlagningsgrädde, salt och peppar och häll i pajformen. Om man vill kan man strö lite ost över för att få färg. Grädda i 175 grader i ca 30-40 minuter, beroende på ugn. Servera med lite sallad :)
 
Resultatet då, ja,det smakade ju inte som vanlig paj. Fyllningen blev lika god som vanligt, men jag var inte så förtjust i pajdegen. Den gick definitivt att äta, men jag ska nog experimentera lite mer och se om jag hittar något ännu bättre :)
Såhär såg den iaf ut :)
 
30 dagar, Inget vetemjöl och socker, Paj,

Kommentera

Publiceras ej