Mål för juli och augusti

0kommentarer

Eftersom jag är halvvägs in i juli så ville jag inte välja det som första startmånad, istället blir det juli och augusti. Så dessa mål har jag typ 1 1/2 månad på mig att klara av :)
 
En av de viktigtaste sakerna som jag vill lyckas med är ryggen. Jag har varit hos läkare, sjukgymnaster, kiropraktorer, napprapater, ännu fler sjukgymnaster och jag har fortfarande inte lyckats. Jag vet dock att det största felet är att jag inte gör mina övningar, att jag slarvar med stretchning och avslappning och därför får jag inte några resultat. Det ska det bli ändring på nu! 
Så det första målet den här perioden är att göra mina avslappningsövningar, mina sjukgymnastik övningar samt  stretcha ordentligt efter varje träningspass. Avslappningsövningarna ska jag göra så ofta jag kan varje dag då de inte kräver någon utrustning och tar ca 3 minuter att genomföra. Styrkeövningarna som jag har i sjukgymnastiken ska jag göra 5-7 dagar i veckan. Helst direkt på morgonen. Då har jag en bestämd tid och det är inte lika stor risk att jag glömmer av att göra dem. Stretchningen blir ju givetvis varje gång jag har tränat.
 
Alltså:
* Avslappning fler gånger om dagen
* Styrkeövningar 5-7 dagar/vecka, helst på morgonen
* Ordentlig stretchning efter varje träningspass
 
Det andra målet är kosten. Ett ständigt mål hos mig som älskar kakor, godis, glass, bakelser osv. Godis, chips och ostbågar äter jag inte alls just nu, har slagit vad med min pappa fram till 20 november. Det enda jag får äta är mörk choklad för där äter jag inte mer än en till två bitar per tillfälle. Däremot är fikat fortfarande ett stort bekymmer och jag unnar mig tyvärr lite för mycket ibland.. Så jag tänkte att jag får ha en onyttig fikadag per vecka och under resten av tiden får jag byta ut det till frukt, nyttigare fikaalternativ (smala chokladbollar, nyttiga kokostoppar osv). Det viktigaste är dock att jag börjar äta mer lagad mat och inte hoppar över måltider, något som oftast händer när jag jobbar. Jag har ingen schemlagd rast utan får sätta mig ner när det finns tid till det, problemet är bara att jag oftast inte får ro till att sitta ned och allt som oftast blir jag störd under maten och måste hjälpa gäster och ibland hinner maten kallna innan jag kan sätta mig ned igen.. Det funkar helt enkelt inte! Men när jag inte äter så kikar magkatarren och ibs:en fram och det funkar ju inte det heller! Så jag måste försöka hitta en struktur som jag kan följa, laga mat som jag kan äta kall, ge mig tid att sitta ned, och försöka hålla mina mattider. Dessutom måste jag börja äta mer protein. Det är väldigt vanligt att jag slänger ihop bananscones istället för att laga middag och även om det inte är dåliga kolhydrater så borde jag egentligen äta mer protein just då. Jag har snott lite av det här målet från Gabriella som har en fokusmånad just nu. Så jag tänkte att jag spinner vidare på den och gör min egen 1 1/2 fokusmånad :)
 
Here we go!
* Ät regelbundet! Frukost, lunch, middag och två-tre mellanmål däremellan. Max tre timmar mellan varje mål.
* Dricka mer vatten. Minst 2 liter om dagen.
* Äta mer protein och grönsaker, dra ned på kolhydraterna
* Skippa rena kolhydratskällor så som pasta, potatis, ris, bröd, fika m.m. (Här är jag redan ganska duktig, det är väl fikat som ställer till det lite för mig..). Isället ska jag äta mer protein och bra fetter. Kolhydrater får jag äta när jag ska träna!
* Planera mina måltider och följa min planering!
 
Ett sista mål är egentligen en tjuvstart på nästa månads mål och det är konditionsträning. Den här månaden är målet 1-2 gånger/vecka och då ska det vara minst 30 minuters aktivitet. 
 
 
 
Avslappning, Delmål, Kost, Sjukgymnastik, Äta mer protein,

Kommentera

Publiceras ej