Söndagsfrulle

0kommentarer

Igårkväll/natt var jag, M (pojkvän) och J (kompis) ute och geocachade i fyra timmar. Vi tog 11 stycken och försökte på två stycken som vi inte hittade. Riktigt spännaden att springa runt och leta skatter mitt i natten ;) Eftersom det blev sen hemkomst tog jag lite sovmorgon, riktigt skönt! Smaskade i mig en sen frukost som bestod av kvargbröd med ost, en kiwi och te, mumsigt! Resten av idag kommer att bestå av tvätt, träning, kanske lite geocaching och bio :)
 
 
Kvargbröd - receptet hittade jag hos Fru Widlund
 
200 g kvarg
2 äggvitor
1 ägg
2 dl valfritt mjöl (jag använde mandelmjöl)
en nypa salt
1 1/2 – 2 tsk bakpulver
ev. kryddor (jag hade kardemumma och frön (jag hade sesamfrön på hälften och vallmofrön på resten)
 

Vispa vitorna till ett hårt fluff, rör ner äggulan och kvargen tills det är en slät smet. Blanda mjöl, bakpulver, salt och eventuella kryddor för sig (viktigt att bakpulvret fördelas ordentligt i mjölet) och rör sedan ihop till en smet.

Klicka ut små högar på en plåt, blöt händerna och forma till runda plattor. Det är lite kletigt men med lite vatten på händerna går det fint. Stör eventuellt på frön. Ställ in i ugnen på 225 grader i 12-15 minuter.

 

Kommentera

Publiceras ej