Kokostoppar och smala chokladbollar

0kommentarer

Igår bakade jag hela dagen, både nyttiga och mindre nyttiga bakverk. Godast blev nog min morotskaka, men nyttigast var kokostopparna och de smala chokladbollarna, så de recepten kommer här :)
 
Kokostoppar - Receptet har jag lånat från min syster, fast jag har ändrat det lite på det :)
 
1 ägg
1 dl kokosflingor
20 gram kokosfett
Vaniljpulver
Stevia
 
Smält kokosfettet. Blanda ihop allt och låt stå ca 15 min. Gör små bollar eller toppar och sätt in i ugnen på bakplåtspapper i 175° C i 10-15 minuter. 
 

Smala chokladbollar
 
1 dl kvarg
4 msk stevia (går att använda socker också)
1 tsk vaniljpulver
1 1/2 msk kakao
2 krm salt
3 dl fiberhavregryn
ca 2 msk mjölk
1 msk starkt kaffe
 
Garnering:
Kokosflingor
 
Blanda ihop alla ingredienser och forma till små bollar. Rulla i kokos och förvara i kylen. Ett tips är att ta hälften så mycket stevia, annars blir det lite väl stark smak. Så det ska jag tänka på nästa gång ;)
 
Morotskaka, kärleksmums, chokladbollar och kokostoppar :)
 

Kommentera

Publiceras ej