Utvärdering!

0kommentarer

I augusti förra året satt jag upp några mål att sträva mot och jag kände att det var dags att utvärdera dem och sätta upp några nya :)
 
Dåså, först kör vi utvärderingen:
Mina kortsiktiga mål var att börja köra hårdträning (alltså träning utöver vardagsmotion) minst tre gånger i veckan, gå morgonpromenader samt äta mer grönsaker. Trots att det tog ett ganska bra tag innan jag kom igång så tränar jag minst 3 gånger/vecka, antingen styrketräning eller kondition, oftast styrka ;) Så check på den!
 
Morgonpromenaderna var jag bättre på i början med nu är det lite sämre med det. Och här kommer jag faktiskt skylla lite på mitt jobb. Eftersom jag går skift och ibland börjar klockan 7 på morgonen känner jag att det är segt att gå upp strax innan fem för att gå ut och gå. När jag börjar vid 15 och jobbar till 23 försöker jag få in träning på gymmet på morgonen/förmiddagen samtidigt som jag ändå vill sova ut lite så att jag orkar jobba hela kvällen. Värst är det när jag slutar 23 och börjar 7 dagen efter, då är det ingen chans att hinna med en morgonpromenad och samtidigt ha sovit tillräckligt länge för att orka jobba. Ibland önskar jag att jag bor längre från mitt jobb för då hade jag fått in promenaden på vägen till jobbet, men "tyvärr" tar det bara 2 minuter att gå.. Men nog om mina undanflykter, jag kan tydligt se att jag borde bli bättre på det, men jag kommer nog fokusera på att köra morgonpromenader när jag är ledig :)
 
Och så kommer vi till grönsakerna, och nu kommer jag vara väldigt osvensk och säga att jag är väldigt stolt över mig själv! Jag har aldrig varit särskilt förtjust i grönsaker, gurka är liksom min favorit. Men nu har jag testat både det ena och det andra och tycker faktiskt att det är väldigt gott :) Nu blir det alltid grönsaker till maten och oftast försöker jag byta ut en stor del av kolhydraterna till grönsaker istället.  
 
Nu de långsiktiga målen. Först och främst ville jag må bättre och känna mig starkare. Jag vill känna mig mer bekväm med mig själv, se träningen som en naturlig del i vardagen och kunna springa en mil (..). Som jag skrev här känner jag mig starkare, men jag kan mer än så här. Jag har iaf kommit en bra bit på vägen och jag mår definitvit bättre! Dessutom börjar jag känna mig mer bekväm med mig själv och det är väldigt skönt.
 
Att se träningen som en naturlig del av vardagen har jag verkligen börjat göra :) Jag planerar inför träningen och jag längtar verkligen till den. Det är inte längre ett måste, utan ett vill fram för ordet träna. Det är helt ofattbart skönt att ha hittat den känslan och jag har bestämt mig för att aldrig släppa den igen!
 
Milen ja... Den har jag ju inte lyckats nå än, 5 kilometer är ju det bästa jag lyckats med, dock helt utan konditionsträning, så milen borde inte vara allt för långt borta om jag bara lägger manken till ;)
 
Så, till mina nya mål, ledstjärnor, milstolpar eller varför inte kalla det belöningar. För det är verkligen en belöning när man har nått dit man vill. För att göra det lite roligare har jag tänkt sätta några långsiktiga mål som jag utvärderar om kanske ett halvår sisådär. Fram tills dess kommer jag att sätta upp mål varje månad, något extra att fokusera på som gör det lite extra roligt att kämpa sig fram mot det där stora som man skymtar framme vid horisonten. Då kommer det inte kännas lika svårt att ta sig dit, gör jag en liten bit i taget och känner att jag nått mitt mål, min belöning. Då kommer jag vara framme i ett vips och jag kommer inte ens förstå hur jag hamnade där. Så, ja, så kommer jag göra. Några stor mål och belöningar en lång bit fram och delmål att nå längs med vägen. (Känner att event-planeraren i mig verkligen kikar fram just nu, vänta ett tag så kommer nog ett Gantt-schema;) ). Varje ny månad kommer nya mål och i slutet av varje månad kommer jag att få min belöning!
 
Kände att det här blev ett väldigt långt inlägg, dessutom vill jag ta ordentligt med tid att fundera ut vilka belöningar som jag ska lyckas ge mig själv om ett halvår. Så håll till godo, målen kommer inom kort. Jag lovar :)
 
 

Kommentera

Publiceras ej